Studenci projektują: modułowy zestaw demonstracyjny z fizyki dla szkół

Zespół studencki

Pomoc w zrozumieniu praw fizyki dla uczniów szkól podstawowych i ponadpodstawowych to cel, który realizuje zespół studentów fizyki Uniwersytetu Gdańskiego, laureatów programu „Wsparcie studentów w zakresie podniesienia ich kompetencji i umiejętności”. Ich projekt pt. „Modułowy zestaw demonstracyjny z fizyki dla szkół - projekt open source do druku 3D” uzyskał finansowanie w kwocie 83 708,50 zł.

 

Projekt Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego rozstrzygnięty w grudniu tego roku zakłada systemowe wsparcie uczelni poprzez umożliwienie studentkom i studentom uczestnictwa w międzynarodowych konkursach, zawodach i konferencjach. Dzięki temu osoby studiujące zyskują możliwość rozwijania własnych kompetencji, aktywności naukowej, innowacyjności i kreatywności. W Uniwersytecie Gdańskim finansowanie otrzymały 3 zespoły (więcej – czytaj tu), a dziś przedstawiamy pierwszy z nich.

 

Zespół projektowy tworzą studenci III roku studiów pierwszego stopnia oraz II roku studiów drugiego stopnia na kierunku fizyka: Aleksandra Kwiatkowska, Stanisław Chełkowski, Miłosz Pol, Jakub Gnyp, Mateusz Kowalczyk.

Opiekę merytoryczną nad realizacją projektu sprawuje dr hab. Sebastian Mahlik prof. UG.

 

Członkowie zespołu są aktywnymi uczestnikami życia Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki oraz Koła Naukowego Fizyków.

- Wyróżnia ich duże zaangażowanie w działania popularyzujące naukę, samodzielność w realizacji projektów oraz chęć łączenia wiedzy akademickiej z praktycznymi zastosowaniami dydaktycznymi - mówi prof. Sebastian Mahlik. -  Potwierdzeniem wysokiego poziomu merytorycznego zespołu jest fakt, że w ostatnim czasie koło naukowe uzyskało również grant Fundacji ORLEN na realizację projektu innowacyjnego zegara z wykorzystaniem ferrofluidu, łączącego elementy fizyki, inżynierii i nowoczesnych form demonstracyjnych.

Celem projektu jest stworzenie platformy edukacyjnej zawierającej modułowe projekty dydaktyczne. Platforma skierowana będzie do szkół podstawowych i ponadpodstawowych i obejmuje zagadnienia z fizyki, matematyki oraz chemii. Materiały udostępnione na platformie umożliwią przeprowadzanie doświadczeń i ćwiczeń, dzięki którym uczniowie będą mogli w praktyce zrozumieć, jak działają podstawowe prawa opisujące ruch, energię i zmiany zachodzące w otaczającym nas świecie, a także zobaczyć, w jaki sposób matematyka pomaga je opisywać i porządkować.

Całość oparta jest na technologii druku 3D. Elementy zestawów zostaną zaprojektowane tak, aby można je było samodzielnie wydrukować i złożyć w szkole, bez potrzeby korzystania z drogich, gotowych pomocy dydaktycznych. To szczególnie ważne, ponieważ w wielu szkołach drukarki 3D są już dostępne, ale rzadko wykorzystywane w celach edukacyjnych. Projekt pokazuje, jak druk 3D może stać się realnym wsparciem w nauczaniu przedmiotów ścisłych.

Bardzo ważną cechą projektu jest jego otwarty charakter. Dla nauczycieli i uczniów będą dostępne modele gotowe do druku, czytelne instrukcje montażu i propozycje doświadczeń z fizyki, matematyki i chemii. Platforma będzie narzędziem, które można rozwijać i rozbudowywać wraz z kolejnymi tematami i poziomami nauczania.

Studenci odpowiadają za cały proces realizacji - od koncepcji i projektowania elementów zestawu, przez przygotowanie prototypów i materiałów dydaktycznych, aż po testowanie rozwiązań we współpracy ze szkołami. Dzięki temu rozwijają umiejętności techniczne, organizacyjne i komunikacyjne, a jednocześnie tworzą rozwiązania o realnej wartości edukacyjnej i społecznej.

Anna Baran, Specjalistka ds. badań naukowych WMFiI; oprac. Magdalena Nieczuja–Goniszewska, Rzeczniczka Prasowa UG