Zagraniczni profesorowie wizytujący na Wydziale Ekonomicznym. Podsumowanie

Włączanie zagranicznych profesorów wizytujących w proces nauczania na Uniwersytecie Gdańskim to stały element budowania międzynarodowego charakteru uczelni. Tyko na Wydziale Ekonomicznym w ramach projektu ProUG zrealizowano aż 12 umów dotyczących współpracy międzynarodowej w zakresie włączania profesorów wizytujących w proces kształcenia.

Wydział Ekonomiczny w okresie od 2018 do 2023 r. uczestniczył w projekcie „PROgram Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego (ProUG)”,  realizowanym w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER).

Działania w zakresie dążenia do umiędzynarodowienia oferty dydaktycznej prowadzone były w początkowej fazie projektu w trudnych warunkach związanych z ograniczeniami pandemicznymi, a mimo tego udało się zrealizować wiele niezwykle ciekawych wykładów i warsztatów o bardzo różnorodnej tematyce ekonomicznej – mówi koordynatorka wydziałowa projektu ProUG dr Magdalena Markiewicz.

Wykłady prowadzone były w formie przedmiotów obligatoryjnych i fakultatywnych na kierunku Ekonomia oraz na kierunku Międzynarodowe stosunki gospodarcze, w tym na specjalności International Business (kierunek Międzynarodowe stosunki gospodarcze), w wersji stacjonarnej, online lub hybrydowej.

Wśród 12 zrealizowanych programów dydaktycznych 9 umów dotyczyło zaangażowania profesorów wizytujących z uczelni europejskich,  z 7 krajów (Belgia, Chorwacja, Czechy, Hiszpania, Litwa, Łotwa, Portugalia), a  3 umowy dotyczyły zaangażowania profesorów wizytujących z USA.

W semestrze letnim roku akademickiego 2019/2020 oraz w semestrze zimowym 2020/2021 wykłady pt. Innovative market research prowadził prof. Luis Alberto Casado Aranda, z University of Granada w Hiszpanii (opieka nad przedmiotem: dr hab. Przemysław Borkowski, prof. UG).

W semestrze letnim 2020/2021 zaplanowane zostały cykle wykładów w ramach przedmiotów obligatoryjnych i fakultatywnych prowadzone przez czterech profesorów wizytujących z uczelni zagranicznych. Zajęcia obejmowały zróżnicowaną tematykę dobraną pod kątem specjalności i zainteresowań studentów Wydziału Ekonomicznego.

W semestrze letnim roku akademickiego 2021/2022 zaplanowane zostały cykle wykładów i konsultacji pięciu profesorów wizytujących z uczelni zagranicznych, którzy na kierunku Ekonomia oraz na kierunku Międzynarodowe stosunki gospodarcze poprowadzili następujące przedmioty:

  • Consumers' Behaviour Towards Environmental Protectionprof. Sara Sousa, Coimbra Business School, Portugalia, marzec – kwiecień 2022 r. (opieka nad przedmiotem: dr hab. Anna Maria Nikodemska-Wołowik, prof. UG, dr hab. Joanna Kuczewska, prof. UG);
  • Entrepreneurship: Theory, Mindset and Modellingprof. Dawid Kee, USA (opieka nad przedmiotem: opieka nad przedmiotem: dr hab. Piotr Zientara, prof. UG, dr hab. Joanna Kuczewska, prof. UG);
  • European Integration Economicsprof. Rasa Daugeliene, Kaunas University of Technology, Litwa (opieka and przedmiotem: dr hab. Stanisław Umiński, prof. UG, dr Aleksandra Borowicz, dr Maciej Krzemiński);
  • Managing organizations and organizational changeprof. Niksa AlfirevićUniversity of Split, Chorwacja (opieka nad przedmiotem: dr hab. Joanna Kuczewska, prof. UG);
  • Marketing for Managersprof. Robert Zich, Brno University of Technology, Czechy (opieka nad przedmiotem: dr hab. Joanna Pietrzak, prof. UG, dr Magdalena Markiewicz);
  • Project planning and managementprof. Srećko GoicUniversity of Split, Chorwacja, marzec – kwiecień 2022 r.  (opieka nad przedmiotem: dr hab. Joanna Kuczewska, prof. UG).

Łącznie zrealizowanych zostało 720 godzin ze studentami, w formie zajęć wykładowych, warsztatowych, e-learningu i konsultacji tematycznych w wersji stacjonarnej, online lub hybrydowej.

Z niezwykle ciekawych, urozmaiconych form kształcenia uwzgledniających prowadzenie zajęć przez zagranicznych profesorów wizytujących skorzystało ok. 300 studentów Wydziału Ekonomicznego na kierunkach Ekonomia oraz Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze.

Efektem realizacji projektu ProUG było umiędzynarodowienie zajęć dydaktycznych prowadzonych na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego, a także nawiązanie wielu relacji służących rozwojowi badań naukowych i współpracy dydaktycznej w przyszłości. Dało to podstawy do umacniania dalszej współpracy i wymiany akademickiej, budowania nowych ścieżek rozwoju naukowego i dydaktycznego, jak również prowadzenia wspólnych badań – dodaje dr Magdalena Markiewicz

Na zdjęciach: podsumowanie zajęć Marketing for Managers, które przeprowadził prof. Robert Zich z Brno University of Technology.
Oprac. EMW/Zespół Prasowy UG