Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania
-
Czy profesor wizytujący może prowadzić zajęcia online?
Tak, zajęcia mogą być prowadzone w formule online. Jednakże należy zaznaczyć, że taka sytuacja może być dopuszczona jedynie ze względów praktycznych, kiedy terminy zajęć wykroczą poza czas wizyty. -
Czy profesor wizytujący może prowadzić zajęcia na studiach niestacjonarnych lub podyplomowych?
Nie, zajęcia muszą być prowadzone na studiach stacjonarnych I lub II stopnia oraz jednolitych magisterskich. -
Czy istnieje dodatkowa pula godzin dla profesora wizytującego?
Nie, profesor wizytujący prowadzi zajęcia w ramach godzin przewidzianych programem studiów. -
W jaki sposób „wygospodarować” godziny dla profesora wizytującego?
Godziny te muszą zostać odstąpione z pensum nauczyciela akademickiego UG, np. w ramach nadgodzin.
Zajęcia dydaktyczne mogą obejmować także otwarte wykłady i seminaria, w tym również dla pracowników naukowych, spotkania z kołami naukowymi; wykłady do wyboru; wykłady w ramach zajęć z obcojęzycznej terminologii; wykłady dla chętnych poza programem. -
Czy jest minimalna lub maksymalna liczba godzin, które profesor wizytujący musi poprowadzić?
Nie, nie ma minimalnej ani maksymalnej liczby godzin, które musi przeprowadzić profesor wizytujący. -
Czy osoba posiadająca dwa obywatelstwa, w tym polskie, może być beneficjentem programu?
Nie, osoba posiadająca różne obywatelstwa, w tym polskie, nie może być beneficjentem programu. -
Co napisać w sekcji "Dodatkowe informacje" we wniosku?
W tym miejscu można zawrzeć informacje, które nie zostały umieszczone we wcześniejszych sekcjach, jak np. szczególne osiągnięcia profesora, nagrody, szczegóły dotyczące wcześniejszej współpracy, zawarte umowy międzyuczelniane ,itp. -
Według jakich kryteriów oceniany będzie wniosek?
Do głównych kryteriów konkursowych należą w szczególności: renoma zapraszanego naukowca; prestiż jego macierzystego ośrodka naukowego; wzmocnienie istniejącej współpracy międzynarodowej pomiędzy ośrodkami; interdyscyplinarna tematyka badawcza; wpływ na jakość kształcenia studentów i młodych pracowników nauki; wymierne efekty naukowe wizyty mające znaczenie dla rozwoju dyscypliny naukowej uprawianej w UG (np. wspólne publikacje, współautorstwo rozpraw doktorskich, wspólne badania naukowe, konferencje, seminaria, kursy i wykłady dla studentów). -
Dlaczego mój wniosek nie uzyskał dofinansowania?
Poniżej znajduje się lista zidentyfikowanych przez Komisję najczęstszych nieprawidłowości we wnioskach, które przyczyniły się do ich odrzucenia.
W sekcji Opis planowanej aktywności:
- brak precyzyjnie określonego celu przyjazdu - należy wskazać konkretny cel badawczy lub cel dydaktyczny (realizacja konkretnych zajęć); przy realizacji celu wyłącznie badawczego opis zamierzeń badawczych powinien być bardzo jasno określony;
- brak określenia przewidywanych wyników wizyty w sferze naukowej i dydaktycznej – należy wskazać informacje np. o wspólnych badaniach, publikacjach, uatrakcyjnieniu form i metod zajęć dla studentów;
- zaplanowanie jak najmniejszej liczby godzin dydaktycznych – należy wykorzystać potencjał zaproszonego gościa nie tylko dla godzin zaplanowanych programem studiów, ale także w drodze otwartych wykładów i seminariów, w tym także dla pracowników naukowych;
- wniosek zakłada dopiero nawiązanie współpracy, a nie jej konkretne efekty – tymczasem program został stworzony dla rozwinięcia i pogłębienia związków zapraszanego gościa z UG lub wzmocnienia badań na UG będących w obszarze jego specjalizacji.
W sekcji Korzyści dla UG:
- brak wskazanych konkretnych korzyści dla UG wynikających z wizyty – np. wspólny projekt badawczy, wspólna publikacja, wspólne warsztaty/seminaria dla studentów/pracowników itp.;
- brak wniesienia wkładu dla pracowników UG - np. organizacja spotkania/seminarium tematycznego w celu wymiany doświadczeń akademickich i dobrych praktyk.
10. Czy liczba profesorów wizytujących przyjeżdżających w danym roku jest z góry określona?
Nie ma z góry narzuconej liczby profesorów, którzy mogą przyjechać na UG. Wnioski będą przyznawane do wyczerpania środków finansowych przyznanych na dany rok kalendarzowy.