fbpx Uchwała nr 76/09 Senatu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 26 listopada 2009 roku w sprawie wprowadzenia wewnętrznego systemu zapewniania jakości kształcenia | Biuletyn Informacji Publicznej

Uchwała nr 76/09
Senatu Uniwersytetu Gdańskiego
z dnia
26 listopada 2009 roku
w sprawie wprowadzenia wewnętrznego systemu zapewniania jakości kształcenia

Status aktu: obowiązujący
Powiązane hasła: 

 

Na podstawie § 3 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Nauki Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 lipca 2007 r. w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia, a także trybu tworzenia i warunków, jakie musi spełniać uczelnia, by prowadzić studia międzykierunkowe oraz makrokierunki (Dz. U. 2007 nr 164 poz. 1166), §116, ust. 4 Statutu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 8 czerwca 2006 r. oraz Strategii Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego uchwala się co następuje:


Uniwersytet Gdański, przekonany o celowości ciągłego doskonalenia jakości kształcenia studentów wszystkich rodzajów i form studiów, pragnie kontynuować i wzbogacać, funkcjonujące od wielu lat w Uczelni, formy zapewnienia wysokiej jakości kształcenia. W działaniach tych Uniwersytet Gdański odwołuje się do zdobytych w tym zakresie doświadczeń Uczelni, poszczególnych jej jednostek oraz indywidualnych pracowników. Wewnętrzny System Zapewniania Jakości Kształcenia w Uniwersytecie Gdańskim opiera się na wspólnym dążeniu przez środowisko akademickie do osiągania najwyższej jakości zajęć dydaktycznych, powiązanej z wysokimi standardami badań naukowych. Przedsięwzięcia zmierzające do osiągnięcia tych celów są realizowane w zgodzie z Misją Uniwersytetu Gdańskiego.

§ 1

1. W celu osiągnięcia wysokiej jakości kształcenia wprowadza się Wewnętrzny System Zapewniania Jakości Kształcenia w Uniwersytecie Gdańskim, zwany dalej Systemem Jakości Kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego. Jego integralnymi elementami są:
1.1. Analiza przebiegu procesu kształcenia, prowadząca do doskonalenia wszystkich jego aspektów, poprzez:
a) okresowe przeglądy i analizę programów nauczania,
b) hospitacje zajęć dydaktycznych, uwzględniające między innymi ich związek z założonymi celami oraz stosowność wykorzystywanych metod i środków dydaktycznych,
c) analizę sposobów i zasad oceniania studentów, w tym stosowanych kryteriów i procedur,
d) monitorowanie zasobów służących kształceniu oraz środków wsparcia dla studentów,
e) ankietowe badania jakości kształcenia o charakterze ogólnouczelnianym i wydziałowym, prowadzone wśród studentów, doktorantów, słuchaczy studiów podyplomowych i kursów dokształcających oraz absolwentów,
f) badania opinii pracowników UG,
g) badania opinii pracodawców na temat kwalifikacji absolwentów UG oraz oczekiwań rynku co do pożądanych kwalifikacji absolwentów Uniwersytetu,
h) monitorowanie oczekiwań społeczności lokalnej oraz samorządów terytorialnych w celu wspólnej realizacji założeń strategicznych związanych z rozwojem Regionu Pomorskiego.
1.2. Fundusz Innowacji Dydaktycznych, wspierający nowatorskie rozwiązania edukacyjne powstające w UG.
1.3. Podnoszenie jakości procesu kształcenia poprzez stworzenie oferty programowej, mającej na celu kształcenie i doskonalenie kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich i doktorantów.
2. Zasady funkcjonowania elementów Systemu Jakości Kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego, wymienionych w punkcie 1, określają zarządzenia Rektora.

§ 2

1. Zapewnianie jakości jest procesem ciągłym, systematycznym i wieloaspektowym.
2. W ramach procesu zapewniania jakości kształcenia prowadzone są badania realizacji oferty dydaktycznej UG, związane z potrzebą elastycznego reagowania na aktualne problemy kształcenia oraz na kontekst, w jakim ono przebiega.
3. Działania, o których mowa w pkt 1 i 2 wymagają dokumentowania, przy czym:
3.1. Sprawozdanie wydziałowe (jednostki ogólnouczelnianej) z oceny własnej jest raz w każdym roku akademickim przedstawiane radzie wydziału (jednostki ogólnouczelnianej), która na jego podstawie podejmuje decyzje o działaniach mających na celu zapewnienie jakości kształcenia.
3.2. Sprawozdanie z oceny własnej wydziału (jednostki ogólnouczelnianej) jest wykorzystywane do sporządzenia sprawozdania uczelnianego, przygotowanego według odrębnych zasad.

§ 3

1. W celu koordynacji prac w ramach Systemu Jakości Kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego na poziomie Uczelni Rektor powołuje Uczelniany Zespół do spraw Zapewniania Jakości Kształcenia. Skład Zespołu i jego zadania określa odrębne zarządzenie Rektora.
2. Za sprawne funkcjonowanie i modyfikacje Systemu Jakości Kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego odpowiada Prorektor ds. kształcenia.
3. Na poziomie wydziałów i ogólnouczelnianych jednostek dydaktycznych za sprawne funkcjonowanie i modyfikacje Systemu Jakości Kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego odpowiedzialni są Dziekani i Kierownicy jednostek. Mogą oni powołać pełnomocników lub wydziałowy zespół do spraw zapewniania jakości kształcenia.

§ 4

Traci moc Uchwała Senatu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 25 czerwca 1998 w sprawie wprowadzenia wewnętrznych zasad stymulacji i oceny jakości kształcenia.

§ 5

Uchwała wchodzi w życie z dniem podpisania.

Załączniki

ZałącznikWielkość
PDF icon Kopia do wydruku257.67 KB
Ostatnia modyfikacja: 
środa, 19 grudnia 2018 roku, 13:45
Treść ostatnio zmodyfikowana przez:
Treść wprowadzona przez: Import Importowicz